تونل زمان نظام های آموزشی آموزش و پرورش

تمدید و پایان نظام های آموزشی مختلف در آموزش و پرورش

به گزارش مشاور سلام مدرسه: نظام های آموزشی آموزش و پرورش در همین سال های اخیر با فراز نشیب های فراوان همراه بوده که سعی شده در اینجا به تمام این موارد و با جزئیات پرداخته شود.

تونل زمان نظام های آموزشی آموزش و پرورش
تونل زمان نظام های آموزشی آموزش و پرورش

تمام شدن مرحله ای آموزش ابتدایی ۵ ساله، راهنمایی ۳ ساله، دبیرسیتان ۳ ساله و پیش دانشگاهی ۱ ساله برای  پایه گذاری نظام آموزشی جدید ۳+۳+۳+۳ (یا ۶+۳+۳) یعنی جایی که اولین بار دانش آموزان اول ابتدایی قرار بود که تا پایه ششم و بعد از آن پایه نهم و در نهایت پایه دوازدهم را تجربه کنند و به همین صورت دانش آموزان نظام قبلی مرحله به مرحله از سیستم آموزش خارج شدند! یعنی دانش آموزان اول ابتدایی نظام آموزشی جدید، هم مدرسه ای هایی در پایه دوم داشتند که نظام آموزشی آن ها ۵ ساله بود و به همین منوال ادامه یافت تا جایی که آن دانش آموز پایه اول نظام جدید در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ پایه یازدهمی شد و آن هم مدرسه ای او که پایه دوم بود، پیش دانشگاهی را تجربه می کرد و اینجا آخرین افراد از نظام آموزشی قبل، از آموزش دوره روزانه مدارس خارج می شدند.

باقی مانده های نظام آموزشی قبل به شرح زیر در مدارس بزرگسالان مشغول به تحصیل شدند:

۱- قرار بر آن بود که از سال ۹۹-۹۸ با اجرای بخشنامه تطبیق پایان کار نظام آموزشی قبل باشد.

۲- شاخه نظری دوره پیش دانشگاهی به مدت دو سال یعنی تا شهریور ۱۴۰۰ تمدید شد. (البته از منابع پیش دانشگاهی فقط تا سال ۹۸-۹۷ سوال داده می شد و بعد از آن از منابع پایه دوازدهم نظام جدید؛ یعنی متقاضی باید عنوان درسی باقی مانده را مطابق با دروس پایه دوازدهم امتحان نهایی شرکت کند) (اینجا را بخوانید)

از شهریور ۱۴۰۰ شاخه نظری پیش دانشگاهی پایان یافت و متقاضیان باید به نظام جدید تطبیق می زدند.

۳- با توجه به عدم آماده شدن به موقع سامانه امین جهت صدور برگ تطبیق نظام جدید، شورای عالی نظام آموزشی قدیم را تا شهریور ۹۹ تمدید کرد. (اینجا را بخوانید)

از شهریور ۹۹ شاخه نظری سالی واحدی پایان یافت و متقاضیان باید به نظام جدید تطبیق می زدند.

۴- با توجه به شرایط کرونا مجموعه هشتم کاردانش و پیش دانشگاهی هنر تا شهریور ۱۴۰۰ تمدید شد.  (اینجا را بخوانید)

از شهریور ۱۴۰۰ رشته هنر پیش دانشگاهی پایان یافت و متقاضیان باید به نظام جدید تطبیق می زدند.

۵- شاخه فنی حرفه ای سالی واحدی تا شهریور ۱۴۰۲ و با رای کمیسیون منطقه تا همیشه (به صورت برگزاري امتحان نهايي در شهریور ۱۴۰۰ و بعد از آن هماهنگ استانی) تمدید شد. (اینجا را بخوانید)

۶- مجموعه هشتم شاخه کاردانش سالی واحدی تا شهریور ۱۴۰۲ و با رای کمیسیون منطقه تا همیشه تمدید شد. (اینجا را بخوانید)

 

تونل زمان نظام های آموزشی آموزش و پرورش
تونل زمان نظام های آموزشی آموزش و پرورش

معرفی نظام های آموزشی متوسطه:

– دوره (شش ساله متوسطه) : از مهر سال ۱۳۳۶ شروع شده و شامل شش سال ابتدایی بوده است و پس از آن نیز شش سال متوسطه آغاز ، که به دو دوره سه ساله (سیکل اول و سیکل دوم) تقسیم می شود و پس از اتمام و قبولی در آن مدرک دیپلم اعطا شده است.

– دوره (چهار ساله متوسطه) : این دوره از مهر سال ۱۳۵۳ به اجرا درآمد،دانش آموزان پس از اتمام دوره ۵ ساله ابتدایی و دوره سه ساله راهنمایی وارد دوره چهارساله متوسطه می شدند که امتحانات نهایی سال آخر آن نیز نهایی بوده و پس از آن مدرک دیپلم دریافت می کردند.

– دوره سه ساله به شیوه ترمی واحدی (نیم سالی – واحدی) : این دوره از سال ۱۳۷۱ به اجرا درآمد،دانش آموزان پس از اتمام دوره پنج ساله ابتدایی و دوره سه ساله راهنمایی ،وارد دوره سه ساله متوسطه می شدند(طول هر سال تحصیلی شامل دو نیم ترم و یک دوره تابستانی بوده است)،دانش آموزان پس از موفقیت در امتحانات مدرک دیپلم دریافت میکرده اند.

– دوره پیش دانشگاهی به شیوه ترمی واحدی (نیم سالی واحدی) : این دوره از سال ۱۳۷۴ به اجرا درآمد ،دانش آموزان پس از دریافت دیپلم به روش نیم سالی واحدی ،وارد دوره پیش دانشگاهی می شدند (طول هر سال تحصیلی شامل دو نیم ترم و یک دوره تابستانی بوده است) و پس از موفقیت در امتحانات موفق به اخذ مدرک پیش دانشگاهی می شدند.

– دوره سه ساله متوسطه به شیوه (سالی واحدی) : این دوره از سال ۱۳۷۸ به اجرا درآمد،دانش آموزان پس از اتمام دوره پنج ساله ابتدایی و دوره سه ساله راهنمایی ،وارد دوره سه ساله متوسطه می شدند،دانش آموزان پس از موفقیت در امتحانات مدرک دیپلم دریافت میکرده اند (دروس به شیوه پیوسته بوده است).

– دوره پیش دانشگاهی به شیوه (سالی واحدی) : این دوره از سال ۱۳۹۰ به اجرا درآمد ،دانش آموزان پس از دریافت دیپلم به روش سالی واحدی ،وارد دوره پیش دانشگاهی می شدند و پس از موفقیت در امتحانات موفق به اخذ مدرک پیش دانشگاهی می شدند.(دروس به شیوه پیوسته بوده است)

– دوره اول و دوم متوسطه (نظام آموزشی جدید ۶-۳-۳) : دوره دیپلم نظام جدید از مهر سال ۱۳۹۲ شروع شد،این دوره با پذیرش دانش آموزان ششم ابتدایی شروع شد، و شامل یک دوره ساله متوسطه اول (هفتم،هشتم،نهم) و داوطلبان پس از قبولی وارد دومره متوسطه دوم (دهم ،یازدهم و دوازدهم)می شدند و در صورت قبولی در امتحانات نهایی دوازدهم مدرک دیپلم نظام جدید را دریافت می کردند.

همچنین قبل تر طی فلوچارتی که توسط مجموعه سلام مدرسه برای شما عزیزان در خصوص راهنمای ثبت درخواست تاییدیه تحصیلی آماده شده بود؛ این تونل زمان به نمایش گذاشته شده بود. (اینجا را بخوانید.)

در حال آپدیت …

محمدرضا عادل خانی

محمدرضا عادل خانی / فعالیت: مشاور و پشتیبان تحصیلی دانش آموزان / دبیر رسمی آموزش و پرورش / رشته تخصصی: تدریس فیزیک / پست فعلی: مسؤول سامانه های دانش آموزی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا