قوانین وقفه تحصیلی و ترک تحصیل دانش آموزان

قابل توجه کلیه مدارس دوره های ابتدائی، اول و دوم متوسطه روزانه دولتی و غیردولتی
طبق آئین نامه اجرائی مدارس مصوب چهل و یکمین (۴۱) جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش تاریخ ۱۴۰۰/۰۵/۰۱ و ابلاغیه شماره ۱۲۰/۱۱۹۱۱۰ به تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۰۱، وقفه تحصیلی به موردی اطلاق می شود که دانش آموز پس از ثبت نام به دلایل موجه نتواند در واحد آموزشی ادامه تحصیل دهد و در امتحانات نوبت دوم و شهریورماه هیچ یک از دروس شرکت نکند.

قوانین وقفه تحصیلی و ترک تحصیل دانش آموزان
قوانین وقفه تحصیلی و ترک تحصیل دانش آموزان

ترک تحصیل به یکی از موارد ذیل اطلاق می شود:
الف) دانش آموز در هیچ مدرسه ای ثبت نام نکرده باشد.
ب) دانش آموز بنا به درخواست خود (در صورت داشتن حداقل ۱۸ سال تمام) و یا ولی خود از ادامه تحصیل انصراف دهد.
ج) دانش آموز، برابر مقررات از تحصیل در واحد آموزشی محروم شده باشد.
ماده ۵۱- وقفه تحصیلی و غیبت موجه، ترک تحصیل محسوب نمی شود.
تبصره ۱- تشخیص موجه یا غیرموجه بودن غیبت دانش آموز، کمتر از یک ماه با مدیر مدرسه و بیش از یک ماه با شوراء مدرسه است. لازم است مدارک و مستندات غیبت دانش آموز به همراه نظر مدیر در پرونده وی نگهداری شود.
تبصره ۲- غیبت غیرموجه سه ماه متوالی و بیشتر دانش آموزان مشمول، از نظر مقررات نظام وظیفه ترک تحصیل تلقی می شود. مدیر مدرسه موظف است مراتب ترک تحصیل آن ها را به سازمان نظام وظیفه عمومی اعلام کند.
ماده ۵۲- حداکثر تعداد سال های تکرار پایه مجاز در هر پایه تحصیلی، در دوره ابتدائی و دوره اول متوسطه و پایه دهم دوره دوم متوسطه (دانش آموزان موضوع تبصره ۲ ماده ۸۸ آئین نامه آموزشی روزانه و همچنین موضوع ماده ۵۰ این آئین نامه) دو سال خواهد بود. دانش آموزان دوره ابتدائی و دوره اول متوسطه با رعایت شرایط سنی، می توانند برای سومین سال در همان پایه، ثبت نام کنند و ادامه تحصیل دهند.
تبصره- حداکثر تعداد سال های تکرار پایه مجاز دانش آموزان با نیازهای ویژه (مدارس استثنائی)، در هر پایه تحصیلی در دوره های پیش دبستان و ابتدائی، سه سال و دوره اول متوسطه دو سال خواهد بود.

مطالب مرتبط:

در مورد دانش‌آموزان ترک تحصیل چه اقدامی انجام دهیم؟

غیبت موجه و غیر موجه در امتحانات

محمدرضا عادل خانی

محمدرضا عادل خانی / فعالیت: مشاور و پشتیبان تحصیلی دانش آموزان / دبیر رسمی آموزش و پرورش / رشته تخصصی: تدریس فیزیک / پست فعلی: مسؤول سامانه های دانش آموزی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران /

‫26 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر، ببخشید من الان تو مقطع دوازدهم دارم درس میخونم و تا ۲ ماهه دیگه معافیت تحصیلیم تموم میشه میخواستم بدونم اگه این ۲ ماه و نرم مدرسه میتونن معافیت تحصیلی و لغو کنن ؟

    1. با سلام و احترام؛
      مدیر مدرسه موظف است غیبت شما را به اداره و نظام وظیفه اعلام کند و در این صورت برایتان مشکل نظام وظیفه پیش خواهد آمد.
      بهتر است با مدیر هماهنگ کنید تا غیبتتان موجه باشد.

  2. سلام وقتتون بخیر
    من دهم انسانی هستم و هیچ علاقه ای به رشتم ندارم میخواستم رشتمو عوض کنم و برم طراحی و دوخت که هنرستان ظرفیت نداشت
    ایا میتونم یک سال ترک تحصیل کنم و بعد یک سال رشتمو از انسانی به طراحی دوخت تغییر بدم و دهم رو دوباره بخونم؟؟؟

  3. سلام وقتتون بخیر من دهم انسانی هستم و هیچ علاقه ای به رشتم ندارم میخواستم رشتمو عوض کنم و برم طراحی و دوخت که هنرستان ظرفیت نداشت ایا میتونم یک سال ترک تحصیل کنم و بعد یک سال رشتمو از انسانی به طراحی دوخت تغییر بدم و دهم رو دوباره بخونم؟؟؟

    1. با سلام و احترام؛
      به هیچ عنوان ترک تحصیل توصیه نمیشه …

      برای اینکه یک سال وقتتون اینطوری هدر نشه، بهتره بروید یک منطقه که در این رشته ظرفیت داره و با هدایت تحصیلی یا فرم ۶ امضا در همین رشته ثبت نام کنید.

      راه دیگه:
      دهم انسانی را تمام کنید و از خرداد یا شهریور ۱۴۰۳ پیگیر فرآیند تغییر رشته و شرکت در آزمون مربوطه شوید
      البته با توجه به تغییر شاخه ای که می دهید امکان تکرار پایه نیز وجود دارد ولی به نظرم بدون تکرار پایه ادامه تحصیل دهید؛ گواهی مهارت های مربوط به این رشته را باید خارج از آموزش و پرورش تهیه نمایید و دروس باقی مانده را می توانید در شهریور همان سال با غایبین موجه و یا شهریور سال بعد بگذارنید.

  4. سلام. من یازدهم ریاضی هستم، میخوام امتحانات ترم اول رو بدم و ترم دوم رو دیگه مدرسه نرم و خودم توی خونه بخونم. میتونم اینکارو کنم؟ و اگه ترم دوم رو نرم مدرسه، برام ترک تحصیل محسوب میشه یا غیبت؟ و سال بعد بازم یازدهم رو باید بخونم یا دوازدهم؟ ممنون میشم پاسخ بدین. تشکر

    1. با سلام و احترام؛
      بر اساس ماده ۷۷ آیین نامه آمورشی دوره دوم متوسطه روزانه و تبصره های ذیل آن، برای شما غیبت غیر موجه و ترک تحصیل درج میشه؛
      هم می توانید یازدهم را سال بعدش بخوانید و هم می توانید به پایه بالاتر بروید ولی تمام دروس باقی مانده پایه یازدهم را باید در نوبت های شهریور یا دیماه سال آخر بگذارنید که البته با توجه قوانین جدید مبنی بر آنکه سوابق تحصیلی فقط از نوبت های خرداد به کنکور ارسال می شود، این اقدام از سوی شما جالب نخواهد بود.

  5. سلام، من در حال حاضر دوازدهم انسانی هستم و اینکه از همون شروع پایه دهم تا به الان بنده به مباحث دروس این رشته علاقه نداشتم و شدیدا به حوزه امنیت سایبری علاقه‌مند بودم.
    اما متاسفانه مشکلی که وجود دارد این هست‌ که حوزه امنیت‌سایبری در مقاطع دانشگاهی تدریس نمی‌شود و در آکادمی‌هایی که غیر دانشگاهی هستن یا به عبارتی دیگر خصوصی هستن تدریس می‌شود.
    تصمیم‌گیری‌ من این‌است که از پایه خود ترک‌ تحصیل کنم و به صورت خود‌خوان و با آکادمی‌های مورد نظر بنده در یکی از حوزه های امنیت‌سایبری آموزش ببينم،
    این تصمیم‌گیری با توجه به همچین شرایطی که از خودم مطرح کردم آیا منطقی نیست؟

    1. با سلام و احترام؛
      شما که تا اینجای راه جلو اومدی! دیپلم رو هم بگیر…
      افزایش سطح علمی و مهارتی به هر شکلی عالیه اما اگر یک روز هوس رفتن به دانشگاه کنید نیاز به مدرک رسمی آموزش و پرورش دارید…
      حتی برای مهاجرت هم دیپلم میتونه بدرد بخوره

  6. سلام وقت بخیر
    من ۸ جلسه به صورت گسترده غیبت داشتم و همش موجه هستش اما مدیر گفته ترک تحصیل رد میکنه و تمام درس هام نمرش ۲۰ هستش این امکان داره که ترک تحصیل رد کنه برام؟

  7. سلام خسته نباشید

    ببخشید یه سوال داشتم من ۱۲فنی حرفه ایی هستم ۳ روز غیبت غیر موجه کردم ایشون نامه زدن که من زیاد غیبت داشتم و منو اخراج از مدرسه کردن
    ایا درسته این کار ؟ باید چ کار کنم؟

  8. سلام روزتون بخیر … من دوازدهم تجربی هستم در طول سال غیبت هایی داشتم وحدود ۱۲ ولی کسر نمره نداشتم برای انظباط ..در حال حاضر برای درس خوندن مدرسه نمیرم واستاد هام بهم گفتن مشکلی نیست ایا ممکنه اتفاق ناجوری بیوفته؟!

  9. سلام وقتتون بخیر، من یازدهم ریاضی هستم، اگر در این حدود دوماه باقی مانده از عید قبل امتحانات به مدرسه به صورت غیر موجه نرم و در ۱۰ روز پایانی قبل امتحانات خرداد فقط حاضر بشم، مدیر یا عوامل مدرسه میتونن ترک تحصیل برام رد کنن؟ اخراج وو..

  10. سلام
    وقتتون به خیر
    سال ۱۲ هستم و می خوام بعد از تعطیلات مدرسه نرم و خودم درس بخونم
    مدیر قانونمند و سخت گیری دارم
    امکانش هست تبعات قانونی غیبت غیر موجه این مدلی را بدونم؟

    1. سلام
      حداقلش از دست دادن نمرات مستمر و پایین دادن نمره انضباطه
      میتوانند شورای مدرسه تشکیل بدن و به اداره هم معرفی کنند.
      اگر غیبت متوالی به ۳ ماه برسه، ترک تحصیل درج میشه و به نظام وظیفه هم معرفی کنند.

  11. سلام من دوازدهم تجربی هستم ایا اگر بعد عید مدرسه نرم یا هفته ای یکبار برم ممکن هست کارت ورود به جلسه امتحان نهایی برام صدور نشه؟

  12. سلام من پایه دوازدهم تجربی میرم می خوام بعد عید دیگه مدرسه نرم یا هفته ای یکبار برم ایا در صدور کارت ورود به جلسه امتحان نهایی مشکلی پیمیاد یا نه؟

  13. سلام. دختر من امسال یازدهم ریاضی هست و به دلیل شرایط روحی غیبت زیاد داشته. مدرسه اش را عوض کردیم و دبیرستان جدید شرایط را برای دو ماه باقیمانده پذیرفته. ایا امکان این هست که سال آینده مدرسه نره و فقط امتحاناتی را که احتمالا می افته مجددا بده تا شرایط روحیش بهتر بشه و سال بعدش بره دوازدهم؟ در این صورت باید ترک تحصیل کنه؟ و یا با توجه به اینکه اوایل مهر ۱۴۰۳ سنش ۱۸ سال تمام میشه در مدارس بزرگسالان ثبت نام و غیر حضوری دوازدهم را بخونه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا