ثبت نام و انتخاب واحد تابستان در سامانه سیدا

کلیه نکات و عملیات ها مربوط به تابستان در سیدا

ثبت نام و انتخاب واحد تابستان در سامانه سیدا
ثبت نام و انتخاب واحد تابستان در سامانه سیدا
به قلم ✏شايان مرامی كارشناس مسؤول سنجش آموزش و پرورش منطقه ۷ شهر تهران – ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
قابل توجه کلیه مدارس دوره دوم متوسطه روزانه شاخه های نظری، کاردانش و فنی و حرفه ای
برای ثبت نام و انتخاب واحد تابستان مراحل زیر را به ترتیب در سامانه یکپارچه دانش آموزی (سیدا) انجام دهید:
۱- اطمینان از صحت اطلاعات و وجود دانش آموز در سامانه
طریقه دسترسی: عملیات اولیه ← سازماندهی و ثبت نام ← مشخصات فردی و پرونده تحصیلی دانش آموزان
۲- شروع دوره تحصیلی تابستانی روزانه ۱۴۰۰-۱۳۹۹
طریقه دسترسی: عملیات اولیه ← سازماندهی و ثبت نام ← شروع دوره تحصیلی
۳- تغییر دوره به تابستانی روزانه ۱۴۰۰-۱۳۹۹
طریقه دسترسی: تغییر دوره ← انتخاب دوره
۴- ایجاد کلاس در ساختار مدرسه
طریقه دسترسی: عملیات اولیه ← سازماندهی و ثبت نام ← ساختار مدرسه ← ایجاد کلاس جدید
تذکر مهم: مدارس روزانه ابتدا پایه تحصیلی را انتخاب نمائید. (دهم، یازدهم یا دوازدهم) سپس رشته تحصیلی را انتخاب نمائید و برای هر پایه و رشته تحصیلی کد کلاس اختصاص دهید. پس از آن نام کلاس را مشخص کنید. (مثلا دهم ریاضی فیزیک، دوازدهم ادبیات و علوم انسانی و …) و برای هر کلاس حداکثر تعداد دانش آموزان را انتخاب نماید. (تعداد دانش آموزان از ۴۰ متجاوز نباشد زیرا در لیست کلاسی نمایش داده نمی شود. تعداد ٣٢ دانش آموز برای هر کلاس متداول می باشد.)
تذکر مهم: در این قسمت از تعریف کلاس های اضافه اجتناب کنید. تعداد کلاس ها در قسمت ساختار مدرسه دقیقا باید با تعداد کلاس های واقعی مدرسه یکسان باشد. به عنوان مثال اگر مدرسه شاخه نظری سه کلاس پایه دهم (هر سه رشته تحصیلی)، سه کلاس پایه یازدهم (هر سه رشته تحصیلی)  و سه کلاس پایه دوازدهم (هر سه رشته تحصیلی) دارد، همکار اجرائی باید در قسمت ساختار مدرسه ٩ کلاس تعریف نماید نه بیشتر. برخی از همکاران اجرائی به اشتباه در ساختار مدرسه کلاس ها را بر اساس دروس تعریف می کنند. دقت بفرمائید این اشتباه است. تعریف دروس برای هر کلاس در بخش تخصیص معلم به درس گروه (مورد ۶) انجام می شود.
تذکر مهم: تعداد رشته های تحصیلی در شاخه های کاردانش و فنی حرفه ای ممکن است بیشتر از تعداد رشته های تحصیلی در شاخه نظری باشد، اما قاعده بالا برای هنرستان ها هم برقرار است. یعنی در هنرستان های شاخه های کاردانش و فنی و حرفه ای هم تعداد کلاس ها در قسمت ساختار مدرسه دقیقا باید با تعداد کلاس های واقعی مدرسه یکسان باشد.
تذکر مهم: قاعده مذکور هم برای دوره های ضمن سال و هم برای دروه های تابستانی روزانه همواره باید رعایت شود. اگر همکار اجرائی در تعریف کلاس های دوره های تابستانی روزانه ۱۴۰۰-۱٣٩٩ یا ضمن سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ قاعده بالا را رعایت نکرده است در اسرع وقت نسبت به اصلاح آن اقدام نماید.
۵- ثبت نام دانش آموزان مردودی
طریقه دسترسی: عملیات اولیه ← سازماندهی و ثبت نام ← ثبت نام دانش آموزان
در منوی «انتظار ثبت نام»، دانش آموز مورد نظر را انتخاب کرده و دکمه «ثبت نام» را بزنید، سپس پایه و کلاس را انتخاب نمائید.
۶- تعریف دروس و تخصیص معلم به درس گروه
طریقه دسترسی: عملیات ضمن سال ← انتخاب واحد (درس) ← تخصیص معلم به درس گروه
دکمه «ایجاد درس گروه جدید» را بزنید.
تذکر مهم: دقت نمائید در پنچره باز شده حتماً ابتدا درس مورد نظر را انتخاب نمائید. اگر اول پایه، کلاس را انتخاب نمائید ممکن است دروس مورد نظر نمایش داده نشود. (دروس با توجه به کد دروس انتخاب شوند.)
سپس معلم و نوع کلاس را انتخاب نمائید.
تذکر مهم: دقت نمائید در منوی «نوع کلاس» سه گزینه حضوری، غیرحضوری و مهارت خارج از مدرسه وجود دارد. برای دروس پایگاه تابستانی حتماً نوع کلاس حضوری تعیین شود. لیست ریزنمرات دانش آموزان حضوری (پایگاه تابستانی) و عادی (غیرحضوری) باید مجزا باشد. مهارت خارج از مدرسه مربوط به مدارس بزرگسالان شاخه کاردانش است.
تذکر مهم: طبق تبصره ۲ ماده ۷ آئین نامه آموزشی دوره دوم متوسطه روزانه: «دانش آموزان دوره تابستانی مجاز خواهند بود حداکثر ۳۵ واحد از درس های باقیمانده (حداکثر ۱۰ واحد به صورت حضوری و مابقی به صورت غیرحضوری) را انتخاب کنند. در انتخاب واحدهای حضوری، اولویت با درس هائی است که دانش آموزان قبلاً آن ها را انتخاب نکرده اند.» لذا در انتخاب واحد دروس حضوری برای پایگاه جبرانی تابستانی حتما سقف ۱۰ واحدی انتخاب واحد رعایت شود.
٧- انتخاب واحد دانش آموزان
طریقه دسترسی: عملیات ضمن سال ← انتخاب واحد (درس) ← انتخاب واحد (درس) انفرادی
چند نکته مهم:
۱- برخی از دروس بین دو رشته مشترک هستند. تعریف این دروس  بین دو رشته به صورت مشترک یا مجزا سلیقه ای می باشد. توصیه این کارشناسی تعریف کلاس ها به صورت مجزا می باشد. به عنوان مثال درس ۱۲۰۱۱ تعلیمات دینی ۳ بین رشته ریاضی فیزیک و علوم تجربی مشترک می باشد. توصیه می شود برای هر رشته این درس مجزا تعریف شود.
۲- در خصوص دانش آموزان متقاضی تغییر رشته ثبت نام آن ها در دوره تابستان با دانش آموزان مردودی تفاوتی ندارد، فقط دقت نمائید در انتخاب واحد، دروس غیرحضوری انتخاب شوند. سپس از بخش ورود نتایج انفرادی، از منوی «نوع گروه»، حتماً گزینه تغییر رشته انتخاب شود تا در کارنامه تابستان دانش آموز در سامانه جامع سنجش (امین) تغییر رشته بودن درس لحاظ شود.
طریقه دسترسی: عملیات ضمن سال ← لیست کلاس و ورود نتایج ← ورود نتایج انفرادی
تذکر مهم: در انتخاب دروس دانش آموزان متقاضی تغییر رشته طبق بخشنامه مربوطه که مقاطع تحصیلی ارسال کرده اند عمل شود (در خصوص اختصاص و اخذ دروس تغییر رشته منتهای دقت صورت بگیرد). ضمنا حتماً رشته دانش آموز متقاضی تغییر رشته در تابستان رشته قبلی ثبت شود. به عنوان مثال رشته دانش آموز متقاضی تغییر رشته از ریاضی فیزیک به ادبیات و علوم انسانی در دوره تابستانی باید ریاضی فیزیک تعریف شود.
در نهایت کلیه مدارس دقت نمائید، اولین دوره فعالیت سامانه یکپارچه دانش آموزی (سیدا) برای شروع یک دوره می باشد. طبیعی است که به دلیل عادت همکاران به سامانه دانش آموزی سناد و دانا این سامانه تازگی داشته باشد. مقتضی است مدیران مدارس و معاونین اجرائی دقت بیشتری نمایند.

محمدرضا عادل خانی

محمدرضا عادل خانی / فعالیت: مشاور و پشتیبان تحصیلی دانش آموزان / دبیر رسمی آموزش و پرورش / رشته تخصصی: تدریس فیزیک / پست فعلی: مسؤول سامانه های دانش آموزی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا